motorblok Roxy's Suzuki Cultus

Wat doe je als de auto die je hebben wilt, nergens te koop is? Juist, lekker zelf maken. Dat vond ook stoere rally-chick Roxy, die een Subaru Justy AWD ombouwde tot een Suzuki Cultus GTI-a. Oftewel: van boodschappenauto tot zelfbouw rallymonster! In deze Blog ’t Zelf-post deelt ze haar bouwproject met jullie. Wie daagt haar uit voor een potje racen?

Na een lichte ‘fender-bender’ te hebben gemaakt met m’n ouwe Swift GTi vond ik het tijd voor iets beters en snellers. Nu wist ik toevallig dat er in Japan zo’n 300 homologatiemodellen zijn gebouwd van de Suzuki Cultus GTi met 4WD. Dit kleine rallykanon is vooral bekend van de Pikes Peak races als de voorganger van de legendarische Suzuki Escudo.

De Suzuki Cultus GTi-a is een lichte auto (875kg) met 4WD en een high RPM 1.3 16v twincam motor onder de kap die standaard ongeveer 150pk levert. Maar ja, als ik toch de hele boel ga verbouwen dan moet ie ook wel een beetje sneller kunnen natuurlijk.

Street Legal

Omdat het “street legal” maken van een auto met twee belachelijk opgevoerde motoren nogal problematisch schijnt te zijn, heb ik het gehouden bij het namaken van het homologatiemodel. Het plan is om er nog 100 paarden bij te stoppen door er een 1.6 onderblok en een turbo op te zetten. Op deze manier houden we het nog netjes en betrouwbaar.

Justy

First things first. Eerst maar eens een auto in elkaar zetten die de pk’s een beetje aankan.

Subaru Justy

Voor de carrosserie en de 4WD neem je een Subaru Justy AWD met een bouwjaar tussen 1996 en 2000. Die is namelijk gemaakt op basis van de Cultus GTi-a, alleen dan met een langzamere 68pk 1.3 SOHC 8v motor. Omdat deze auto voornamelijk door bejaarden wordt gereden zijn er hier genoeg nette exemplaren van te vinden. Om geld te besparen en omdat ik toch het oude type neus mooier vind heb ik er 1 gekocht waarvan de voorkant in elkaar zat.

Overbodige troep

Allereerst hebben zowel de Justy als de donorauto (mijn oude Swift GTi) helemaal gestript. Alleen de 4WD versnellingsbak bleef zitten. Alle overbodige troep als airbags, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging hebben we ook maar meteen even verwijderd. Scheelt allemaal weer gewicht. Toen was het nog een kwestie van GTi kabelboom, interieur, remmen en motorblok erin zetten, even een 2” uitlaatje lassen en rijden maar.

motorblok

Verder opvoeren

Ik heb er alweer een tijdje in rondgereden. Onlangs heb ik het blok weer uit elkaar gehaald voor revisie. Dat mag ook wel een keer na dik 220.000 kilometer te zijn mishandeld. Binnenkort ga ik hem nog wat verder opvoeren, mooi helemaal mat zwart spuiten en een turbo erop zetten. Dan naar de Nürburgring Nordschleife en lachen maar tussen al die dure auto’s!

Ik heb op teamswift.net een showthread van het project aangemaakt, met een uitgebreid bouwverslag en veel foto’s.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *