Van je vrouw/vriendin moet er een stationwagen komen, zoals dat bij elk gezin hoort. Maar je wilt natuurlijk nog wel een beetje mannelijkheid, geen ‘soccer-mom’-auto. Wat koop je dan? Een Audi RS6 Avant natuurlijk. Deze Porsche-killer bied de ruimte van een stationwagen, maar wel met een V8 onder de motorkap met maar liefst 2 turbo’s. Standaard goed voor 450pk en 0-100 in slechts 4,6 seconde. Maar dat kan nog beter!

Aan de buitenkant ziet alleen de kenner dat het hier om een zeer snelle auto gaat. Ideaal in het dagelijks verkeer. Echter, er zit een ‘klein’ nadeel aan, de auto verbruikt gemiddeld 1:5 en het onderhoud is ook niet goedkoop.

Zo ook bij de mijne, na een storing met een sensor ging de koppelomvormer kapot. Dit is de ‘koppeling’ van de automatische versnellingsbak.

Om dit op te kunnen lossen, moet de gehele motor uit de auto. En zoals je kan zien, is dit geen kleintje.

De beste manier is dan om de motor via de onderzijde te demonteren, compleet met ophanging en subframe.

Als de motor er uit is, wordt begonnen met het demonteren van de versnellingsbak. Zoals je op deze foto goed kan zien is er niet veel ruimte. Daarom worden ook de downpipes gedemonteerd en de turbo’s.

De auto heeft 2 turbo’s en dan dus ook 2 downpipes. Deze zijn beide voorzien van een katalysator. Daarnaast zit er voor de middendemper nog een katalysator, wat het aantal brengt op 4. Deze zorgen voor schonere uitlaatgassen, maar belemmeren ook de doorstroming van de gassen.

Nu de downpipes gedemonteerd zijn is het kinderspel om deze te ontdoen van de katalysator. Dit levert meer vermogen op, en de auto komt hiermee nog zonder problemen door de APK.

De versnellingsbak heb ik laten reviseren, dat is een zeer specialistisch karwei. De Audi-dealer doet dit niet, deze raadt aan een nieuwe versnellingsbak te plaatsen. De prijs hiervan zal ik jullie besparen maar het is 4x zo duur. De nieuwe koppelomvormer is op deze foto ook goed te zien.

De versnellingsbak gaat weer op de motor, de turbo’s ook, en alles is klaar om terug te plaatsen in de auto.

De auto word binnenkort nog opnieuw afgesteld op een rollenbank, het geschatte vermogen zal dan uitkomen op 510pk en 690NM koppel. De motor kan meer koppel leveren, maar dit kan de versnellingsbak niet aan.

Nu de auto motorisch in top staat is, is eindelijk de buitenkant aan de beurt. En daarom doe ik een beroep op jullie Mancavers! Op Facebook loopt een poll (t/m 29-2) waarmee ik een machinale poetsbeurt kan winnen door SmartWax.

Ik zou het heel erg waarderen als jullie op mijn Audi RS6 stemmen.

En hoe klinkt zoiets? Hier een stukje stationwagon in de sneeuw (het blijft toch echt mannen-speelgoed):

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IN SAMENWERKING MET

Abonneer op de nieuwsbrief!

Ben jij een mancaver? Meld je dan aan voor onze gave nieuwsbrief!

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .