kleinste auto ter wereld

Je wilt er eigenlijk niet mee gezien worden op de openbare weg. Het is net of je je zoontje van zijn speelgoedauto hebt getrapt. Maar zoals zo veel dingen is dit ook weer gaaf omdat het kan. Auston Coulson bouwde de kleinste ‘street legal’ auto ter wereld.

Update 10-01-2014: Veiling van 12 t/m 19 januari, 2014.

Het Guinness Book staat vol met verbazingwekkende automotive records. Zo schreven we twee jaar geleden al eens over de snelste ‘street legal’ auto ter wereld: een opel met 2300 pk’s onder de kap en een topsnelheid van 350 km/u (van 0 tot 100 in 1 seconde).

En onlangs nog besteedden we aandacht aan de langste limousine ter wereld: 30 meter, 26 wielen, een jacuzzi, zonneterras, zwembad met duikplank en helikopterplatform.

Als kind was Auston Coulson al verzot op dit soort records. Ieder jaar was er een boekenmarkt bij hem op school en ieder jaar kocht hij de nieuwe editie van het Guinness Book. Vooral de categorie automotive sprak hem aan. Hoe cool zou het zijn om met een voertuig in dit boek te staan?

‘Pieter Post’-auto

Twee jaar geleden herleefde zijn oude liefde voor dit soort records, toen hij een go-kart zag waar iemand een carrosserie op had gebouwd. ‘Het zag eruit als een rare mini-auto. Ik vroeg me af of je zoiets straatwaardig kon maken. En of daar een record voor was.’

Coulson zocht het op en ontdekte dat het record op naam van de Engelsman Perry Watkins stond. Die had een oude muntjesauto van Pieter Post omgebouwd tot iets waar je niet in gezien wilt worden.

Mini-cabriolet

Coulson besloot dat hij daar wel overheen kon. Wat lengte en breedte betreft was het onmogelijk om de Brit te overtreffen. Maakte hij de auto smaller, dan was er te weinig ruimte voor de wielen om te draaien. Maakte hij hem korter, dan paste hij er niet in (of beter gezegd, op). Kortom, hij moest het van de hoogte hebben en dus werd het een cabrio.

1 cilinder, 110 cc

Een rijdende mini-auto maken, bleek helemaal niet zo moeilijk. Coulson had al een miniquad waar hij de 110 cc eencilindermotor en versnellingsbak van kon gebruiken.

Lastiger werd het om het ding straatwaardig te krijgen. Misschien had Coulson zijn auto beter in India kunnen bouwen of in een een of andere obscure bananenrepubliek. De lijst met voorwaarden is namelijk ook in Amerika lang en absurd.

Koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, achteruitkijkspiegel, dat valt nog te begrijpen. Maar veiligheidsgordels? Op een voertuig dat niet harder gaat dan een bromfiets?

Het toppunt van bureaucratische muggenzifterij is het 3 x 9 inch windscherm, dat Coulson op maat moest laten maken. Het is gemaakt van veiligheidsglas, draagt een officieel overheidsstempel en is voorzien van minuscule ruitenwissers (ook verplicht).

IM BIG

Na een paar maanden intensief bouwen, slaagde Coulson er uiteindelijk in zijn auto op de weg te krijgen. Het resultaat is een voertuig van 63,5 cm hoog, 65,4 cm breed en 126,5 cm lang met als kenteken: IM BIG.

De dwergenauto rijdt 1 op 35 en heeft een topsnelheid van 50 km/u. Volgens Coulson snel genoeg, want het voertuig heeft geen wielophanging, waardoor het bij 50 km/u al lijkt of je 100 rijdt.

Ondanks het geringe verbruik, is de actieradius beperkt. Er gaat namelijk nog geen 2 liter in de tank. Er zal waarschijnlijk meer brandstof verdampen dan dat er daadwerkelijk verbruikt wordt.

Veiling

Mocht je interesse hebben in deze apenauto, dan heb je geluk. Coulson is van plan het voertuig over een paar maanden te verkopen op de Barrett-Jackson autoveiling in Scottsdale, Arizona, het Walhalla voor autoverzamelaars.

Update 10-01-2014: Veiling van 12 t/m 19 januari, 2014 

Vanaf volgende week komt de auto in de veiling. Ben jij straks de nieuwe eigenaar? De auto wordt geveild op aanstaande dinsdag.

En dan? Misschien nieuw record verbreken? Wat dacht je van de grootste straatwaardige 4×4 ter wereld?

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IN SAMENWERKING MET

Abonneer op de nieuwsbrief!

Ben jij een mancaver? Meld je dan aan voor onze gave nieuwsbrief!