Mancave on the road: verslag Firstlook 2014

Als je het afgelopen weekend met de trein richting Utrecht hebt gereisd, heeft hun plotselinge verschijning je misschien verrast. Een hoog gehalte aan puisterige jongens, in donkere kleding, met een flodderige hoody en warrige kapsels en een rugtasje gevuld met blikjes Red Bull. En een heel enkel meisje uitgedost als een Nintendo-prinses. Misschien verraste je het ook wel niet. Als je bijvoorbeeld zelf ook op weg was naar de Jaarbeurs voor de zevende editie van gamebeurs Firstlook, net als wij. Dan wist je dat gaming de afgelopen jaren weliswaar volwassen is geworden, maar dat de échte hardcoregamers nog altijd die ietwat schuchtere en nerderige puberjongens zijn.

Publiek genoeg op hét game-event van het jaar, dat nu al voor het vijfde jaar op rij in de Jaarbeurs wordt georganiseerd. Ieder jaar komt er mee volk op af. Dit jaar maakte de organisatie (in handen van de bekende Gamekings) dan ook de verstandige keuze om te verhuizen van hal 1 naar de hallen 3 en 4, aan de andere zijde van de jaarbeurs. Hierdoor werd het mogelijk om de stands wat ruimer op te zetten, al werd wel wat van die extra ruimte weggesnoept door de Driveclub Experience van PlayStation.

Firstlook3

Drukte

Uitbreiding van de vierkante meters was hard nodig, want mán, wat was het weer druk. Zo druk, dat je als ‘gewone’ bezoeker amper aan de games toekomt. Want wil je een presentatie bijwonen van een game die binnenkort uitkomt of wil je gewoon even spelen op de stand van Nintendo of Sony? Dan betekent dat lang in de rij staan en geduldig wachten op je beurt. Vóór twaalf uur is het nog te doen. Dan mogen alleen de bezoekers met een ‘early access’-kaartje naar binnen (vanaf tien uur). Om elf uur gaan de deuren open voor de ‘pers’, de bezoekers met een eigen website, blog of een YouTube-kanaal over games, waar er ook ieder jaar meer van lijken te komen. De kaartjes voor vroege vogels kosten 25 euro in plaats van 15 euro, maar als je écht wilt gamen zijn ze hun geld zeker waard.

Firstlook6

De games

Echte hardwarehoogtepunten waren er dit jaar niet op Firstlook. Vorig jaar stond natuurlijk al in het teken van de nieuwe PlayStation en de nieuwe Xbox (hoewel die laatste pas in september dit jaar naar Nederland en België kwam). Dit jaar waren het vooral nieuwe games voor de laatste generatie consoles die in de spotlights stonden: Assassin’s Creed: Unity, Driveclub, NBA2K15, Super Smash Bros, Bloodborne, Evolve, Far Cry 4 en nog vele meer. Zelfs speelden we onder andere de sfeervolle survivalhorror The Evil Within op de Xbox One, dat de komende week verschijnt. Op de stand van Nintendo namen we het vier tegen vier tegen elkaar op in het kleurrijke Splatoon voor de Wii U, waarin het de bedoeling is zo veel mogelijk omgevingselementen in de kleur van jouw team te verven. De besturing vindt plaats door de GamePad te bewegen, wat nog niet zo makkelijk blijkt als je er niet veel ervaring mee hebt. Ook gaaf waren om Watchdogs te zien op een enorme 4K-televisie en natuurlijk ultrarealistisch racen in Project Cars met de Oculus Rift op je kop. Daarnaast was er uiteraard weer veel aandacht voor retrogames én voor onafhankelijke studio’s die kleine games ontwikkelen, de zogenoemde indiegames.

Firstlook4

Games spelen is steeds meer bijzaak

Toch lijkt het de drukte en het lange wachten de vele jeugdige en voornamelijk mannelijke bezoekers niet veel uit te maken. Gelaten staan ze in de rij, af en toe een selfie makend met een of meerdere van de altijd aanwezige boothbabes. Er wordt gelachen, geschreeuwd en gesprongen als Skate het publiek opzweept voordat er sleutelhangels en T-shirts het publiek in worden geslingerd. Gebogen over hun Nintendo DS eten anderen ondertussen een broodje worst of een kroket met Red Bull. Mario en Luigi zwaaien vrolijk naar de camera, terwijl personages uit Assassin’s Creed in stoere tred door de donkere beurshallen manoeuvreren. Het spelen van games blijkt in de praktijk dan ook niet het allerbelangrijkste van Firstlook. Al was het maar omdat veel games al op eerdere (buitenlandse) beurzen speelbaar waren of omdat ze ook al in de betaversie speelbaar zijn én omdat je ze natuurlijk maar heel even kunt ervaren. Nee, in plaats daarvan lijkt Firstlook vooral een plek waar je met gelijkgestemden bijeenkomt om gezamenlijk te laten zien dat dit jouw hobby is. Het gaat om de experience.

Firstlook5

Driveclub Experience

PlayStation speelde daar goed op in met z’n Driveclub Experience. Een spel dat we vorig jaar in een vroege versie al speelden op de toen nagelnieuwe PS4, maar dat afgelopen week eindelijk op de markt is gekomen. Het hoogtepunt werd niet gevormd door de game zelf, maar door het zestal supercars waarmee je op de foto kon én waar je als passagier een rondje mee in om de Jaarbeurs kon rijden. Zo waren daar de Ferrari California, Ferrari 458, Jaguar S-type Roadster, Jaguar S-type cabrio, Audi TT en de Mercedes SLS-AMG, die alle ook speelbaar zijn in de game. Het weer en de politie (‘Ja, ook wielspin kan je je rijbewijs kosten’) werkten niet echt mee, maar leuk was het wel!

Firstlook2

Bier en frituur

Buiten de rit in de supercars voelen mannen (zoals wij van Mancave) zich op enig moment toch wat ongemakkelijk tussen al dat jonge grut. Al was het maar omdat biertjes ten tijde van dit evenement uit de gehele Jaarbeurs worden geweerd. Ons favoriete eettentje (Diner 66, hamburger en bier) bleek ook al geslachtofferd te zijn door de reorganisatiedrift van de gemeente Utrecht ten aanzien van het voetgangersgebied rondom het station. Gelukkig konden we om de hoek van het Beatrix Theater terecht voor wat gefrituurde snacks en halve liters, terwijl we napraatten over de games, de bezoekers en de stands. Waarschijnlijk zijn we er volgend jaar toch gewoon weer bij.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *