Mancave on the Road: rondlopen op de AutoRAI 2015

16 april 2015. We zitten in de trein op weg naar de persdag van de AutoRAI 2015. Het zal mij benieuwen. De laatste keer AutoRAI is inmiddels vier jaar geleden. En toen was het al een karige bedoening vanwege de crisis. Maar de auto-importeurs lijken dit voorjaar vol nieuwe moed te zitten.

Ik heb goede herinneringen aan de autobeurs. Maar ze was wel altijd vrij voorspelbaar. Met amper primeurs en écht autonieuws. Daar is enigszins verandering in gekomen toen de AutoRAI enige jaren werd verplaatst naar april, in de hoop dat de exposanten wat meer nieuwtjes na de grote concurrentie van de Autosalon van Genève in de eerste helft van maart mee zouden nemen.

In de trein las ik op Nu.nl dat de autoverkopen in Nederland flink achterblijven bij de rest van Europa. De Europese verkopen van auto’s stegen afgelopen maand met meer dan tien procent. In ons land dalen ze nog altijd. Zou zo’n autobeurs daar nog iets in kunnen betekenen? Of heeft de moderne tijd dit medium ingehaald? Jouw Mancave-verslaggevers gingen naar de AutoRAI 2015 om te onderzoeken of er hoop is.

Sober en traditioneel

De opzet van de beurs is weinig experimenteel. Er zijn gewoon merkenstands, net als ‘vroeger’ en zo’n 90% van de markt is op de beurs aanwezig. Grote afwezige is de Fiat Groep (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler en Jeep). Wat verder opvalt is de soberheid van de stands. Geen watervallen uit het plafond, Facebook-games of spectaculaire lichtshows zoals we in pre-crisistijd zagen, maar gewoon wat hangende wanden en rode lopers, beursbabes en natuurlijk de auto’s (waarvoor er nu heel veel zijn met een stekker). En daar is natuurlijk niets mis mee, want daarvoor kwamen we ook. Het beursplattegrondje geeft een overzicht van de 49 aanwezige merken en hun locatie in het beurscomplex. Ook zijn er door middel van kleuren routes langs de primeurs, de conceptcars en de lage bijtellingen aangegeven.

Sfeerimpressie van de AutoRAI 2015

Oculus Rift

Zowel Volvo als Porsche springen enigszins uit de band met hun Oculus Rift. Bij Volvo kun je virtueel plaatsnemen in een XC90 die om je heen opgebouwd zag worden. Die nieuwe XC90 vinden we trouwens goed geslaagd. De matblauwe lak en de velgen van 22 inch maken er een echt beest van.

Bij Porsche moet je je hartslag en je hersenactiviteit in toom zien te houden tijdens een snelle rit met de Oculus Rift en een EEG-apparaat op je kop. Porsche toont trouwens ook een Nederlandse primeur met een 911 Targa 4S in de stijl van het oermodel. Beide staan ze je in babyblauw gebroederlijk tegemoet te glimmen.

Op de stand van Audi zijn de nieuwe Q7 en de RS3 voor het eerst in Nederland te zien.

AudiQ7

De BMW i8 is wat minder geschikt voor het hele gezin, maar is wel een echte mannenauto. En dat voor een hybride.

Lexus toont z’n hele gamma in het wit. De nieuwe NX ziet er gespierd uit, maar je moet van zo’n overgedesignde auto houden. Hij werd trouwens ‘aangekleed’ door de rapper en zanger will.i.am.

Lexus

In het Innovation Lab dat later op de dag ook door de minister-president werd bezocht, troffen we de ‘eerste modulaire auto ter wereld’ aan: de Nova, ontwikkeld door de TU Eindhoven. Hiervan kun je zelf de motor in een handomdraai vervangen.

Klassiekerhal

Hoewel de meeste bezoekers voor de spectaculaire nieuwe modellen en conceptcars zullen komen, mag je een bezoekje aan de klassiekerhal eigenlijk niet overslaan. Hier vind je zowel de auto die je (groot)ouders vroeger zelf reden als de auto’s die op de posters op je jongensslaapkamer prijkten. Waaronder de iconische Mercedes 300SL (je weet wel, die met die vleugeldeuren).

Officiële opening

Om half twee was het tijd om de officiële opening in het auditorium bij te wonen. De zaal zat goed vol met bobo’s uit de autowereld en pers om de opening door Mark Rutte en de voorzitter van de RAI Vereniging, Steven van Eijck, bij te wonen. Na een filmpje met een rap van Lange Frans (‘We zijn keihard terug van weggeweest!’) hielden zowel Rutte als Van Eijck een toespraak die inging op het herstel van de economie en de zonnige toekomst van de auto-industrie. Waarbij en passant meteen even ‘geregeld’ werd dat de BPM op auto’s wordt afgeschaft. Wij zijn voor! Daarna was de eer aan de MinPres om een drone aan te slingeren. We hoefden geen helm op omdat hij het al eens eerder had gedaan met heel beperkte schade, naar eigen zeggen. Met een virtuele drone nam de organisatie geen enkel risico.

DSC01777

Afsluiting met bier, bitterballen en een massage

Op wereldniveau stellen de nieuwtjes en de primeurs op de AutoRAI niet zo bijzonder veel voor, maar voor autoliefhebbers in Nederland (en welke man is eigenlijk geen autoliefhebber?) valt er op de beurs heel wat te genieten. Vrijwel alle nationale primeurs zijn er te bewonderen. Hoewel er andere en waarschijnlijk betere manieren zijn om kennis te maken met je potentieel volgende auto, gaat er niets boven het slenteren van stand tot stand om plaats te nemen in auto’s die je misschien wel nooit zult rijden. Sorry, maar de stand van Dacia hebben we dus even overgeslagen. De geur van lijm, van vers plastic, rubber en lak, de betoverende lichtjes en knoppen op al die dashboard, de charmante aanwezigheid van boothbabes… We zijn blij dat de AutoRAI na vier jaar afwezigheid de weg terug weer heeft gevonden. Nu de autoverkopen nog!

Met bier en bitterballen reflecteerden we nog even op alle indrukken. De afsluitende schoudermassage van de lieftallige Benthe zorgde ervoor dat we de weinig comfortabele treinrit naar huis met frisse tegenzin aan konden gaan. De mooiste auto’s blijven voor de eenvoudige verslaggevers op zo’n persdag toch vooral jongensdromen.

Mancave-verslaggever: een zware baan

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *