Foodflops: eten en drinken om snel te vergeten

Fabrikanten van etenswaren en dranken denken soms dat ze ons alles maar kunnen verkopen. Dat is natuurlijk niet zo. En als we hun producten gewoon niet kopen dan kost ze dat bakken met geld! Omdat we er achteraf altijd smakelijk om kunnen lachen, hebben we in onze Week van de Flops een aantal beroemde food flops op een rijtje gezet.

Al doet Coca Cola nog zo veel tests en laten ze midden jaren tachtig televisieheld Bill Cosby vertellen hoe goed hun nieuwe smaak New Coke wel niet is, het publiek wil er niets van weten. Als je de nieuwe drank puur op smaak beoordeelt is dat raar, want 200.000 onafhankelijke testpersonen vonden New Coke beter smaken dan Pepsi en de oude Coke. De eerste reacties in de markt zijn na de lancering dan ook positief.

Maar dan komt het: marketing en psychologie winnen het van een betere smaak. Een kleine groep Coke-fans houdt niet van verandering en komt in opstand. Concurrent Pepsi doet er een schepje bovenop en lanceert reclames waarin ze zeggen “zie je wel, Coca Cola geeft toe dat ze slechte cola maakten, want ze hebben hun smaak aangepast”. Vanaf dat moment gaan de verkoopcijfers van New Coke hard naar beneden en is de producent genoodzaakt de oude smaak weer terug te brengen onder de naam Coke Classic.

Pepsi Flops

Overigens moeten de mensen van Pepsi ook niet zo’n grote mond hebben, want ook zij hebben zich meerdere malen aan deze steen gestoten. In 1992 introduceerden zij Crystal Pepsi, een heldere frisdrank zonder cafeïne, maar met colasmaak. Het feit dat het een heldere drank was, moest symboliseren dat het een pure drank was zonder toevoegingen. Dikke bullshit dus en het smaakte ook nog nergens naar. Een jaar later was het product uit de schappen gehaald. Leren ze daarvan? Nee hoor! Tien jaar later brengen ze doodleuk Pepsi Blue op de markt, waar ook niemand op zit te wachten…

Crystal Pepsi & Pepsi Blue

Crystal Pepsi en Pepsi Blue

We houden niet van verandering!

Wijze les voor alle voedselproducenten: consumenten houden niet van verandering. Cola hoort donkerbruin te zijn en niet doorzichtig of blauw. Hetzelfde geldt voor ketchup. Heinz vroeg aan kinderen welke kleur ketchup zij graag wilden zien. Het antwoord was groen. Maar na de lancering van de groene ketchup verkocht het product niet. Logisch: in onze volwassen hoofden vinden we dat ketchup rood hoort te zijn, want dat associëren we met tomaten. Bovendien zijn we jarenlang geconditioneerd dat ketchup rood is. Niet groen.

groene ketchup

Let op: je productnaam kan het ook verknallen

Sommige producten snappen het niet. Die noemen hun energiedrankje gewoon Cocaine, waar ze vervolgens heel veel gedoe om krijgen. Tja, die voel je toch aankomen… Een ander klassiek voorbeeld, ook al is het geen food: Ben-Gay. Deze crème tegen pijnlijke spieren heeft in 1995 toch maar zijn naam veranderd in Bengay. Dat kopen überheteroseksuele bodybuilders namelijk liever dan Ben-Gay…

Plaats reactie

IN SAMENWERKING MET