Flightsimulator

Vluchtsimulatoren hebben altijd een bijzonder plek ingenomen in het gamelandschap. Eigenlijk zijn het helemaal geen games. Een simulator wordt ‘gespeeld’ om de ervaring zo realistisch mogelijk te laten zijn. Hoewel je veel soorten simulatoren hebt, zijn de ‘flight sims’ de populairste gebleken. Er zijn ook mancavers die ervan houden en de meest fanatieke van deze mannen gaan nog een stapje verder in het realisme.

Op Conrad.nl vind je alles wat je nodig hebt om te beginnen met een nieuwe hobby (ja, ook een pc en een beamer, mocht je die nog niet hebben).

Maar vanaf je veilige, vertrouwde bureaustoel (of je luie mancave-stoel) een vliegtuig besturen, is een beetje valsspelen. Een echte vliegsimulator belééf je. Elke fout die je maakt, moet worden bestraft. De turbulentie moet je ervaren. En een harde landing moet je in je botten voelen. Dat kun je doen met een complete cockpit, maar het kan ook goedkoper en ‘doe-het-zelver’.

Geen probleem voor de mancave-man. All you need is Arduino. En wat pneumatiek, natuurlijk. Je hoeft het niet allemaal zelf te verzinnen, want er zijn genoeg voorbeelden op de interwebs te vinden. Laat je bijvoorbeeld inspireren door Dominick, die een compleet ‘vliegsimulatieframe’ bouwde (met een klein beetje hulp van zijn natuurkundeleraar) en daarmee zijn vlieguren in de simulator wist te verrijken.

setup_flightsim
Alles wat je nodig hebt voor een echte vliegsimulatie

Stampen, gieren en rollen!

Het benodigde materiaal bestaat uit plastic buizen, die je kant-en-klaar bij je lokale ijzerhandel of doe-het-zelf-winkel kunt kopen. In het midden van het frame zit een stoel, zoals je die kunt kopen voor racegames, in een apart subframe bevestigd (of je gebruikt het kinderzitje van de fiets van je vrouw). De stoel beweegt naar voren en naar achteren. Het buitenframe draait naar links en naar rechts. Door deze bewegingen te combineren, simuleer je de basisbewegingen van een vliegtuig, te weten stampen, gieren en rollen. Da’s lachen, gieren en brullen, nietwaar?

tester
O ja, je hebt natuurlijk ook nog een testnerd nodig

1 Arduino en 2 pneumatische cilinders

Een aangepast programma zorgt ervoor dat de input van je joystick wordt omgezet in signalen die Arduino gebruikt om de pneumatiek aan te sturen. Het slimme van Dominicks ontwerp is dat het maar 2 pneumatische cilinders nodig heeft om de complete ervaring te simuleren.

pneumatisch_systeem

Een beamer en een scherm maken de ‘game’ helemaal af. O ja, je kunt het frame ook goed voor racegames gebruiken!

Dominicks vliegsimulator in actie

Dominick bouwde het op school, maar zo’n project is natuurlijk perfect voor in je mancave. Zorg dan wel dat je er een hebt, want zo’n buizenframe tussen de salontafel en de televisie zal je vrouwelijke huisgenoot ongetwijfeld niet op prijs stellen. Wat zeg je? Ben je vrijgezel? Dan raden we je in plaats van deze vliegsimulator een andere sim aan. Mogelijk steek je er nog wat van op.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *