Computerflops: sick games op de virtual boy

Waar grote successen worden gevierd zijn er ook flops. De computer- en gamewereld kan daar over meespreken. Van de meeste flops hoor je niet veel omdat ze snel uit de markt worden gehaald. Gelukkig dat er toch een paar zijn die er met kop en schouder bovenuit steken. Met trots bekijken we in onze Week van de Flops vandaag de mooiste computer- en gameflops.

Bijvoorbeeld de Toshiba Folio 100. Stel je wilt concurreren met een van beste productontwikkelaars van de wereld: Apple. Die net een nieuw innovatief product op de markt heeft gebracht zoals hij dat alleen kan. Een pad noemen ze het. Als concurrent weet je dan hoe hoog de lat ligt. Dan kom je toch zeker met het allerbeste, tofste, allernieuwste van het nieuwste dat je maar bedenken kunt. Een hoop tromgeroffel voor een product dat iedereen omver zal blazen.

iPad vs. Folio

iPad (links) vs. Toshiba Folio

Snel vergeten

Of je doet dat niet maar komt zoals Toshiba met de grootste flop die je maar kunt bedenken. Ze hoefden de iPad maar na te maken en te verbeteren daar waar nodig. Maar al snel doken de nadelen op. Geen toegang tot de Androidmarkt, maar een eigen Toshiba app-omgeving. Ondersteunde geen Flash, reageerde traag en had een matige display. De naam Folio 100 was al besmet nog voordat er verbeteringen aangebracht konden worden.

Virtual Boy

Een andere topflop is de Virtual Boy uit 1995. De wat? Precies. De naam alleen al. Hij moest een draagbare opvolger worden van de Gameboy. Een 3D-achtige bril die op batterijen werkte. Voorzien van een adapterpack dat niet samen met de batterijen werkte en een zwart/rood beeldscherm omdat full-color te duur was. Wat bleek? Gamers werden na 15 minuten spelen kotsmisselijk en nadat de VB in Japan en de VS flopte, is besloten hem niet in Europa op de markt te brengen. Volkomen terecht.

Vista

Product-doorontwikkelingen zijn soms een (of meer) stap(pen) terug. Neem nou Windows Vista, de beoogde opvolger van XP en waarschijnlijk het meest overgeslagen programma in de geschiedenis van de software. Wie het zelf gebruikt heeft kan dit stuk overslaan. Het probleem? Onvoorstelbaar hoe weinig software up-to-date was met Vista, bovendien was het traag met opstarten en waren er problemen met oudere hardware (drivers) en compabiliteitsproblemen met games.

Enter the Matrix

In de gamewereld ligt succes en flop dicht bij elkaar. Het ‘vergamen’ van een film lijkt een succesformule. Andersom werkt het namelijk vaak heel goed (Resident Evil, Doom en Mortal Kombat). Maar de film The Matrix was zo buitenaards goed, daar had men beter vanaf kunnen blijven. Daar dachten ze bij ontwikkelaar Shiny Entertainment anders over. Enter the Matrix werd uitgegeven door Atari en WB Interactive voor de PS2, de XBOX, de Nintendo GameCube en voor de pc.

Complete puinhoop

Wereldwijd zijn er 5 miljoen exemplaren van Enter the Matrix verkocht. Dat is behoorlijk en commercieel zeker niet slecht. Maar dat wil niet zeggen dat de game niet gewoon ruk is. Hij krijgt een gemiddelde score van 62, die door critici als veel te hoog gewaardeerd werd. Een complete puinhoop werd de game genoemd. Uiteindelijk bleek Enter the Matrix vooral populair in de afzeiklijstjes van 2003.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *